Vreselijk verdrietig

Ooit was het normaal dat vrouwen hun baan opzeiden wanneer ze gingen trouwen. Ooit was het normaal dat vrouwen niet mochten stemmen. Ooit was het heel normaal dat alleen hetero’s het recht hadden om te trouwen. Jarenlang, eeuwenlang was dat de status quo. Maar de wereld veranderde. De maatschappij veranderde. De samenstelling van de bevolking werd anders. En al deze zaken zijn nu niet langer normaal.

Vandaag is het Sinterklaas. En dat is prima hoor. Vandaag ben ik – zoals elk jaar – vreselijk verdrietig.

Ik ben geboren in Nederland en getogen in Utrecht. Ik werk voor de kost, heb geen strafblad en spreek best goed Nederlands, durf ik te stellen. Ik houd van Nederland. Ik ben verliefd op Utrecht. Maar op deze ene dag in het jaar haat ik oprecht dit land en iedereen die erin woont. Misschien is háát wat sterk, maar wantrouwen, dat is wat ik voel.

Ja, ik heb het over Zwarte Piet. En nee, ik verwacht geen enkele sympathie. Want elk gesprek dat ik hierover wil starten. Elke keer dat ik mijn mening geef. Elke keer dat ik vertel wat ik erbij voel. Elke keer krijg ik te horen dat ik niet moet zeiken, een zeurpiet (see what I did there) ben, overdrijf en in het kort gesteld mijn bek moet houden.

Dat doe ik dan ook maar steeds vaker, want op die manier heeft geen enkel gesprek zin. Maar ik ben wel verdrietig. Ik ben verdrietig omdat het me wel raakt om al die Pieten als een stel idioten over mijn televisiescherm te zien springen: dome negers, gelukkig zijn ze lekker lenig en grappig ook nog. En ja, op tv hoor ik geen Surinaams accent, maar kom op dat verhaal over dat roet en die schoorsteen werkt misschien voor een 5-jarige, maar dude – dat is toch crap. Waar komt dat kroeshaar vandaan? Waar heeft hij die lippen opgelopen?

Ik voel me rete-ongemakkelijk erbij dat mensen die ik echt mag en soms zelfs respecteer, mij met argumenten als “het is al zo lang zo” en “dat is gewoon zo in Nederland” of “dat is traditie” de mond snoeren. Ik verbaas me erover dat de reactie op kritiek zó fel is dat ik er vrienden mee kwijtraak en ruzies mee uitlok.

De Nederlandse maatschappij is veranderd. Vrouwen hebben stemrecht – al heeft het even geduurd. Vrouwen mogen carrière maken, al was dat nog best een gevecht. Homo’s mogen gelukkig trouwen, al heeft dat nog heus wat tijd nodig gehad en voeten in de aarde. De Nederlandse maatschappij is anders dan 200 jaar geleden niet meer alleen maar blank. Zwarte Piet is daarmee in een andere context komen te staan en in dat kader is het heroverwegen ervan wat mij betreft heel logisch. Heroverwegen: niet afschaffen, niet Geen sinterklaas. Nee het heroverwegen van hoe je in een diverse samenleving om kunt gaan met deze traditie.

En weet je, als ik de enige (van kleur of blank) was die dit vond, dan had ik nog eens in de spiegel gekeken en me hardop afgevraagd (want dat soort dingen kun je het beste hardop doen) of ik misschien niet gek was geworden. Maar ik ben niet de enige. Sterker nog, persoonlijk ken ik maar 1 donkere dame die zwarte piet coolio vindt. Alle andere donkere mensen waarmee ik dit heb besproken zien dit net als ik. Gekke is dat alle blanke mensen die ik ken – die het met mij oneens zijn – mij ervan verzekeren dat geen énkel donker persoon ook maar een minimaal probleem heeft met Zwarte piet. Kan je er overigens wel bij vertellen dat wanneer ik het er met non-blanken over heb, ze benadrukken dat ze tegen hun blanke vrienden maar niks zeggen – anders wordt het zo ongezellig. Maar goed. Ook dat zal vast aan mij liggen.

Vandaag las ik op Facebook een bericht van een Surinaamse vader die zijn kind thuis hield omdat hij op school zo gepest werd met sinterklaas-tijd en hij zijn zoontje dat wilde besparen. Mij raakt dat. Zoals ander onrecht mij ook raakt. En natuurlijk zijn er gradaties van onrecht. Natuurlijk vind ik de oorlog in Congo veel erger. Maar ik woon in Nederland. En ik wil me hier thuisvoelen. Want dat ben ik hier ook. Maar vandaag hoor ik er even niet bij.

Schelden mag, als je daar gelukkiger van wordt. Do your thang!

 

ps: ik vind niet dat zwarte piet van bovenaf perse moet worden afgeschaft, dat is ook nutteloos en betuttelend. Ik vind het wel licht verontrustend dat elk gesprek erover onmogelijk is. Zonder dat komen we nergens. Zoals ook de voorbeelden waarmee ik begon ooit gestart zijn doordat mensen er vragen bij gingen stellen (waarom mogen getrouwde vrouwen niet werken, waarom mogen homo’s niet trouwen) ….het start met een open houding..het start met een gesprek.

Share with your friends









Submit

Digitale kletskous, gezellige borrelaar, webgek en -werker, kattenvrouwtje. Lees, speel wat piano, zing wat, maak wat internetdingen. Hekel aan valse wijven, maar nog meer aan valse kerels.

42 comments

    1. @Oprotten: het zijn types als jij die de lucht, het water en het klimaat in Nederland compleet bedorven hebben met hun verrotte stinkadem.

  1. Vandaag zag ik op Facebook een foto van de Zwitserse sinterklaas. Hij was in het wit gekleed en had een monnik als helper. Dus blijkbaar had Sinterklaas traditioneel helemaal geen zwarte knecht.
    Bij ons kreeg Sinterklaas waarschijnlijk ook pas in 1850 een knecht en die was zwart. Grote delen van Europa hadden zich toen inmiddels tegen slavernij gekeerd, maar Nederland nog niet. De Nederlanders verscheepten in die tijd nog regelmatig slaven. Dus best logisch dat een knecht zwart was toch? Voor die schoolmeester dan, vermoed ik.
    Zelf heb ik niet zo met de Goedheiligman. Van mij mag de historie weer in ere worden hersteld. Sinterklaas was afkomstig uit het Byzantijnse rijk en had niets met slavernij… Het voorbeeld nemen aan zijn gulheid vind ik iets dat goed is om in ere te houden. De rest van de gebruiken rond het volksfeest mogen wat mij betreft flink onder de loep genomen worden. Zeker wanneer iets dat een volksfeest heet, voor sommige mensen een verdrietige dag is. Wanneer er kinderen zijn die gepest worden, met dank aan een verwijzing naar de zeer discutabele rol die de voorvaderen van vele van ons in de historie hebben gespeeld. Dan is het dus geen volksfeest meer. Waarom hangen we zo aan onze traditie? Ik hang meer aan het gedachtegoed. Die van de Samaritaan. Laten we dat gaan herdenken op deze dag en dat zwarte pietengedoe gewoon weer terugsturen naar de 18e eeuw en het voor iedereen een leuk feest wordt.

    1. eensch > van mijn mag Sint N ook blijven al zal ik het zelf nooit vieren > te verpest inmiddels. Maar that’s just me. Ik pleit niet voor afschaffing. Ik pleit voor een versie die klopt met de maatschappij die we nu hebben.

  2. Zwarte Piet is al heel oud, in de 19e eeuw kreeg hij negroide trekken en werd vooral de domme piet (het liefst met surinaams accent) als grappig beschouwd. Dit is blijven hangen en er zijn tot 1980 nauwelijks vraagtekens over geplaatst. Door de komst van immigranten uit oa suriname werden er bezwaren geuit tegen het stereotype gedrag van Zwart Piet en dat het racisme zou bevorderen.

    En daar is het bij gebleven. De blanke Nederlander heeft nooit het lef getoond om toe te geven dat Zwart Piet een oud en versleten karikatuur van een neger is en daarmee racistisch is. Echter wat je vergeet is dat Zwarte Piet geen racistisch lading heeft. NIemand bedoelt er iets racistisch mee, en daarom vindt je zo’n weerstand als je de discussie aanzwengelt.

    Het racistische van zwarte piet zit ‘m meer in de koppigheid van de bleekscheet om niet te kunnen stilstaan bij het feit dat Zwarte Piet *kwetsend* is. Dit snappen blanken niet omdat ze blank zijn. Echter dit gebrek aan empathie is nu juist de grondreden van veel racisme.
    De blanke hollander denkt: Zo erg is het allemaal niet, er zijn veel ergere dingen de wereld.

    Ik hoop net als jij dat degene die zwarte piet spelen zelf gaan beseffen dat ze een dubieuze rol hebben in veel ogen van gekleurde mensen en zich niet zwart schminken In principe is het kostuum van de Piet leuk genoeg. En kinderen maakt het toch niet uit.

    1. The road to hell is paved with good intentions. Intenties zijn belangrijk – maar het resultaat net zo. Natuurlijk snap ik wel dat al die mensen geen racistische intenties hebben, maar dat maakt niet dat het dat niet is.

      Geen idee waarom het zo problematisch zou moeten zijn om de piet niet op die manier zwart te maken. Dat het wel een probleem is, maakt dat ik mensen die het doen wantrouw.

  3. Ik heb hier vandaag ook weer de hele dag over lopen nadenken en u verwoordt precies wat ik denk.

    Overigens is (IMHO uiteraard) het feit dat er zo ontzettend agressief gereageerd wordt op ook maar de suggestie dat het misschien eens tijd is om het te heroverwegen typisch voor de hele manier waarop er hier in NL omgegaan wordt met racisme en discriminatie: “wij” zijn per definitie niet racistisch/discriminatoir, die “buitenlanders” (lees: iedereen die niet blond met blauwe ogen is en al 300 generaties hier woont) moeten gewoon niet zo zeiken en niet zo overgevoelig zijn, ‘t is toch maar een geintje, EN ALS HET JE NIET BEVALT, NOU, DAN ROT JE MAAR OP (al dan niet naar je eigen land). BAM! Dichtgetikt!

    Want je zal maar eens stil moeten staan bij die knaaggevoelens dat die Zwarte Piet eigenlijk helemaal niet zo ok is en dat je dat eigenlijk ook wel weet. Of bij het feit dat je zinnen beginnen met “Je mag het eiiigenlijk niet zeggen, maar… ” eiiigenlijk best wel betekent dat je een discriminerende hufter bent. En bij jezelf stilstaan, tja, dat wil je natuurlijk liever niet, want au. Dus kwets je liever anderen.

    Nu ik toch al een boekwerk geschreven heb: los van Zwarte Piet vind ik het moreel verwerpelijk dat hele volksstammen het volkomen normaal vinden om jarenlang tegen hun kinderen te liegen over het bestaan van Sinterklaas. Als het verhaal nou nog “vroeger leefde die man en nu doet die verklede meneer hem na” was, dan had ik met Sinterklaas zelf minder problemen, maar dat gelieg en gedraai, met “hulpsinterklazen” en dergelijke staat me echt verschrikkelijk tegen. Maar dit geheel terzijde.

    Terug on topic: in hoopgevender nieuws is er recent wel een dialoog geweest over zowel Zwarte Piet als die gruwelfilm Alleen Maar Nette Mensen: http://the-nuc.nl/kennis-cultuur-2/verslag-en-fotos-dialoog-hoezo-zwarte-piet-hoezo-alleen-maar-nette-mensen/

    En op 12 december is er een debat Whatever happened to racism in the Netherlands: http://the-nuc.nl/kennis-cultuur-2/whatever-happened-to-racism-the-netherlands-in-european-perspective/

    Want deze materie is hot topic en u bent zéker niet de enige die er (deze) gedachten over heeft.

    1. helemaal eens : wij vierden thuis kerst en geen sint N. – maar ook over Santa heeft mijn ma nooit gelogen. Ik vind het niet het ergste wat er is (de leugen), maar wel een beetje raar > why would you make up such an elaborate ploy..hoe raar is dat?????

  4. Oh, en inderdaad, altijd dat “argument” (lees: geleuter) dat een of andere Indonesische/Marokkaanse/Turkse/etc buurman/collega het heeeluuumaal niet errug vindt om ‘pinda/schapenneuker/Turkie-in-een-jurkie/iets anders rottigs’ genoemd te worden. Alsof het feit dat één (al dan niet bestaand, wat ik ten zeerste betwijfel) persoon iets ok vindt, dat betekent dat de rest van de mensen behorend tot die groep het er ook automatisch mee eens moeten zijn.

    Zoals u merkt: ‘t zit diep. *stopt met ranten en gaat een bakje thee zetten*

    1. ik snap de diepte! Geloof me, zit het bij mij ook. En ik kan er ook rete-kwaad over worden. Maar heeft geen zin heb ik gemerkt. Je wordt weggezet als zo’n gast bij Jerry springer: “the white man taking my job”. Terwijl ik toch zelden in mijn leven een slachtofferrol heb ingenomen.

      Je wordt geacht om bepaalde dingen te vinden > als mens en specifieke dingen als vrouw of bijv. als allochtoon. Ben je militanter (als vrouw of als allochtoon of en ander e groep die niet de goegemeente is) dan wordt dat als storend ervaren. Niks te bh’s verbranden, niks te feminist zijn, niks te rechten opeisen. Ga maar stil zijn in dat hoekje en laat me je niet horen. Pfff, boring. I’ll take malcolm x over MLK any day.

  5. OK, en mijn eerste reactie was dus die archetypische “ach waar maak je je druk om”. En inderdaad, “oorspronkelijk was het geen Moor met de Spaanse Bischop die uit Spanje komt terwijl hij eigenlijk uit Turkije komt en weet je dat Santa Claus eigenlijk een 19e eeuwse verbastering van Sinterklaas is? en wat kleine mensen wel niet van die ‘elven’ van hem moeten denken?” was mijn volgende reactie.

    En ja, hoewel ik inmiddels weer wat bruiner ben, ben ik heel erg blank. En eigenlijk begrijp ik na dit gelezen te hebben pas het punt.

    Kortom, ik ben van gedachten veranderd.

    “Kuifje in Afrika” is inmiddels volstrekt niet meer geaccepteerd, uit de officiële Hergé-canon geschrapt en algemeen voorbeeld van domme ouderwetse ideeën. Maar waarom we die clichés nu een voorbeeld van koloniale stupiditeit vinden, en we nog steeds vrolijk rondspringende “Moren” als zwartepieten kennelijk volledig normaal, dat slaat dus inderdaad nergens op.

    In mijn verdediging, ik ben nog opgegroeid in een tijd (jaren zeuventig en zo) dat je als piet nog zwart gemaakt werd met een verbrande kurk. Van die schoorsteenroet dus. En dat was ook de uitleg die ik er bij kreeg. Wat vegen op je wangen en voorhoofd.

    Dus als het dan zo’n oerhollandse eeuwenoude traditie is, waarom gaan we dan niet gewoon terug naar de roetvegen? Van Piet, die door de schoorsteen klimt. En verder ook maar een simpel boertje van buuten is (zo iemand die reacties op blogs plaatst als de eerste die hier stond, zeg maar, een domme knecht dus). Maar dan met flink wat kool op z’n smoel gesmeerd. En niet die idiote 19e-eeuwse waanbeelden.

    Kortom, en ik geef het meestal niet graag toe, maar je hebt me van gedachten veranderd.

    David Sedaris heeft er een goed stuk over — met een lange hierover niet relevante inleiding — als objectieve buitenstaander. http://www.youtube.com/watch?v=NYdpte1W0vk

    Het is dus gewoon, tja, heel raar, die zwarte pieten. Tijd om ‘m eens te moderniseren door terug te gaan naar de échte traditie; of het gewoon eens helemaal er uit te gooien 😉

    1. Ja, ken het stuk van Sedaris > ook hier gedeeld. Wist je dat NL sinterklaas bij unesco heeft aangemeld als cultureel erfgoed, maar de pieten er niet bij heeft gepresenteerd? Dat doet mij dus wel concluderen dat ik niet de enige ben die vindt wat ik vind.

      Maar goed, ik vind het fijn dat je de moeite hebt genomen om te lezen wat ik heb geschreven en het je aan het denken heeft gezet > thanks!

  6. Op Joop.nl publiceerde ik maandagavond de volgende blog ‘Waarom Sinterklaas de baas is en zwarte piet niet’ (http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/17432_waarom_is_sinterklaas_de_baas_en_zwarte_piet_niet/). De blog is inmiddels ca. 2500 bekeken, toch een indicatie voor hoe dit onderwerp leeft. Maar wat me vooral aan de reacties: reageerders gebruiken de blog om hun mening te ventileren, vaak ook zonder de blog echt gelezen te hebbe. Mensen hebben hun mening vaak al klaar. And that’s it, fait complit. En… de meeste meningen zijn nogal ongenuanceerd! Dit is nog geen dialoog, laat staan een goed debat. Met andere woorden: volgend jaar zien we weer uit naar het strooien met pepernoten en meningen.

    1. het onderwerp leeft al jaren (artikel trouwens gelezen). En herkenbaar > mensen zitten vol met meningen, maar missen meestal onderbouwing. “Ik vind dat” “ik voel dat” ‘het is gewoon zo” “Jij bent fout, want ik ben het niet me je eens” – tsja…mijn reactie is tegenwoordig dit > “blub” 🙂

      En ja, volgend jaar zullen mijn zusje en ik en andere mensen die ik ken zich weer een paar dagen verstoppen. Teleurgesteld door de mensen die we kennen en die we mogen, die door gebrek aan empathie zich niet kunnen inleven in het zijn van “de ander” in het land dat je thuis noemt. Anywho…tsja..

  7. Goed stuk Xaviera, ik ben er ook door aan het denken gezet! Ik merk dat ik hetzelfde had als sommige mensen die hebben gereageerd: er zit geen racistische gedachte achter, ik heb nooit gedacht ‘ha zo’n domme luie neger, die moet doen wat Sint zegt’ ofzo. Die zwarte Pieten zouden net zo goed kabouters kunnen zijn of wat dan ook, het zijn voor mij vrolijke hulpjes van Sint. En dat zwart heb ik ook altijd meer geassocieerd met roet van de schoorstenen.
    Door jouw stuk snap ik dat het voor mensen met een donkere huidskleur als kwetsend wordt ervaren en dat het nog erger is dat er niet over gepraat kan worden. Niet serieus genomen worden in je verdriet is eigenlijk nog erger dan het verdriet zelf.

    Ik ben er ook voor om de discussie echt open te gooien en de Pieten een andere rol/lading te geven. Maak ze wit/paars/blauw of benadruk dat ze zo zwart zijn door de schoorstenen. Ze helemaal afschaffen zal denk ik niet lukken, dan kloppen ook veel kinderboekjes niet meer 😉
    Maar dat het tijd is om het beeld te veranderen, daar ben ik het helemaal mee eens!

    1. nee, ik realiseer me dat de intentie niet racistisch is ghislaine. Maar ik voel ook dat het me toch raakt en op een niet prettige manier. Wel fijn dat je de moeite hebt genomen om mijn stuk te lezen en erover na te denken. Maar ik had van jou ook niet anders verwacht 🙂 En het klopt: verdriet hebben is nog verdrietiger als het belachelijk wordt gemaakt – daar stoor ik me misschien nog meer aan dan aan het gegeven zelf.

      Van mij hoeven de pieten er niet uit. Maar wel gewoon anders > meer passend bij deze tijd!

      1. Helemaal mee eens, geef ze een moderne rol, zonder welke lading uit het verleden of het heden dan ook! Maak het vrolijke neutrale helpers in vrolijke kleuren of met mutsjes op of wat dan ook 🙂

  8. Volksfeest? Top. Gezellig samenkomen.
    Sinterklaas? Nepper dan nep.
    Herzien? Zeker!

    Anno 2012, twee weken voor 21 december, is het niet meer dan verstandig te noemen om dit te doen. Sinterklaas staat voor materialisme in mijn beleving. En 21 december staat voor het einde daarvan (dus niet het einde van de wereld, wel het einde van de Materialistische Wereld)

    Sluit me aan bij de suggestie van Anne-Kee
    (Van mij mag de historie weer in ere worden hersteld (..) zwarte pietengedoe gewoon weer terugsturen naar de 18e eeuw en het voor iedereen een leuk feest wordt.)

    Hoe kun je een TRADITIE aanhangen die ronduit discriminerend en schadelijk voor complete bevolkingsgroep(en!) te noemen is? Dat is DOM. Het geeft aan dat het in dit land, iig tot 5 december, om materiële zaken gaat. Het geld heeft het voor het zeggen. Dat is geen tegenwoordige tijd, dat is VOLTOOID VERLEDEN TIJD. Over twee weken gaat het roer spreekwoordelijk om en dat is nu al jaren in volle hevigheid aan de gang. Sterker, al 200 jaar, refererend aan de terugkeer van constructieve mondigheid van vrouwen, het wegvallen van de muur en van Apartheid en zoveel meer moois.

    Het is een kwestie van Tijd. Vechten heeft geen zin. Dus ik wacht het af.

  9. OK tijd om serieus te worden lees ik.
    Als volk voelen we collectieve schaamte jegens Afrikanen – en terecht. 3 eeuwen geleden waren wij Nederlanders heer en meester over wat de grootste misdaad aller tijden te noemen is: slavernij. Mannen en vrouwen, vaders, broers, zonen, en moeders, dochters, zusters, kinderen en kleinkinderen werden weggerukt uit eigen samenleving – de werkende klasse zeg maar – een samenleving werd ontwricht, om daarna onder onmenselijke omstandigheden in bunkers te moeten wachten op de overtocht naar zuid-amerika, onderweg onderdeks kontaankont, velen stierven, aangekomen op een schavot verkocht worden en je geliefden een andere kant op te zien gaan naar een andere plantage….

    Het wegwuiven dat Linda K zojuist zo quasi luchtigjes en boosaardig doet roept in mij op de KroesKoe bij de horens te vatten en te zeggen waar dit op staat; Schrijfster verwoordt de SCHAAMTE die wij als volk TERECHT VOELEN.

    Geen “ach wat kut voor je” kan dit terzijde schuiven. Hoe luchtigjes en onnadenkend het ook gebracht wordt.

    Amen.

  10. Klopt. Het is niet ok om tegen kinderen te liegen. Het is niet ok om in heiligen te geloven. Het is niet ok om oude wrede volksgebruiken als palinghangen ok te vinden. Het is niet ok om slavernij grappig te maken. Iedereen die dat wel ok vindt mag geen lootjes trekken volgend jaar…
    Ik wil voor volgend jaar graag een verlichte evolutie. Iets met gedichten. Iets met een boom. Iets met grappig. Ik bedoel tijd voor iets nieuws. Waarom niet lenen. Halloween hebben we ook kunnen adopteren in 10 jaar. Thanksgiving dan maar importeren?

  11. Vreselijk verdrietig is denk ik wat overdreven en net als “haat” wat je later zelf nuanceert vast bedoeld om je punt te maken. En dat punt mag gemaakt worden vind deze witte Nederlander die het Sinterklaas feest leuk vindt.
    Het mag zijn dat het Sinterklaasfeest in zijn oorsprong NIET racistisch is, dat wil niet zeggen dat er geen rekening mag worden gehouden met de gevoelens die jij en anderen hebben. Ook al hebben de meeste Nederlanders nooit enige vorm van racisme in het Sinterklaasfeest beleefd, toch willen we respectvol iedereen laten KUNNEN deelnemen aan een traditioneel volksfeest.
    De clichematige eigenschappen die aan donkere mensen worden toegekend door Zwarte Pieten (domgedrag, rode lippen, gek accent etc.) zijn pas in de jaren 60 en 70 geïntroduceerd. Het Sinterklaasfeest wordt niet aangetast wanneer die aspecten weer verdwijnen. En mijns inziens zou dat ook moeten. Wanneer Zwarte Piet (zo zwart als roet) ook alleen maar zwart is door roet, zouden alle rassen met houtskool Zwarte Piet kunnen zijn. Met eigen haar, zonder oorbellen en rode lippenstift maar wel in een page pak. Zo blijft Sinterklaas en zijn Pieten overeind zonder bijsmaak.
    Een feest is pas een feest als er geen verdriet over is.

  12. moet nog even goed zitten om te komen reageren, maar toch even dit > ja, vreselijk – in tranen verdrietig – als dat niet het geval was geweest, had ik dat ook genuanceerd.

  13. “Als je Nederland zo haat dan ga je toch gewoon weg. niemand dwingt je om te blijven.” Sommige mensen interpreteren dit artikel op hun manier en kwakken dat eruit.
    “Dan ga je toch gewoon weg??” Nou, zo “gewoon” is dat helemaal niet voor iedereen. Sommigen zijn verantwoordelijker dan anderen en hebben een diepgewortelde houding die zegt: “We kunnen jullie stakkers hier toch niet alleen laten??”. Die houding vertaalt zich als: “Of we gaan allemaal, of we gaan niet.”

    Het doel van de schrijfster is volgens mij: aanstippen wat ze waarneemt en daarmee anderen de spiegel voor ogen houden.
    Precies wat ik ook doe dus.
    Geboren mensenhelpers doen dat.

    Robert Jan Simons, geboren mensenhelper.
    Missie: http://www.coach2vitality.nl/Blog-van-Robert-Jan-Simons/Missie

  14. Als je van Zwarte Piet een racistische issue weet te maken dan betekent dat volgens mij dat je de strijd tegen racisme compleet hebt opgegeven dat je ontmoeidgd bent, of geen onderwerpen meer hebt.

    Zeker als je deze kwestie gaat vergelijken met de eeuwenlange onderdrukking van de vrouw. Ik zou me als vrouw beledigd voelen dat je zo’n insignificante issue als het racistische karakter van Zwarte Piet gaat vergelijken met de millennia lange strijd van de vrouw om meer rechten en respect. Die twee kun je niet vergelijken.

    ‘Allochtoon’ Nederland lijdt helemaal niet onder sinterklaas, nogmaals zo’n onderwerp is voor de uitgebluste ontmoedigde strijder tegen racisme. Iemand die niet meer echt kan vechten.

    En ik ben teleurgesteld dat jij daar kennelijk toe behoort, je hebt een machtig middel als dit blog om issues aan te snijden die er werkelijk toe doen.

    Doe dat dan ook.

    1. Gek genoeg ben je niet de maat der dingen. En kan je 1. niet bepalen wat allochtoon nederland belangrijk vindt….2. niet bepalen wat IK belangrijke onderwerpen vind op MIJn blog en 3. is je teleurstelling – aangezien ik je niet ken – volledig irrelevant.

      Anywho, je irriteert me. Ik probeer uit te leggen hoe ik me voel. Jij negeert dat en projecteert je meninkje eroverheen zonder te lezen wat ik uberhaupt zeg. Het meest oninteressante op de wereld is gebrek aan empathie. Wil je dat ergens ventileren > prima…maat doe dat dan aub niet op mijn self hosted and paid for blog…go.away.

      1. Je kunt zelf niet lezen, ik bepaal niet wat allochtoon nederland belangrijk vind, ik spreek uit dat allochtoon Nederland niet onder Zwarte Piet lijdt, je verdraait mijn woorden je maskeert daarmee je gebrek aan argument.

        Ik geloof er niets van dat je uit zit te leggen hoe je je voelt. Je neemt je gevoel geen enkel moment onder de loep en gaat er hoe dan ook van uit dat je gevoel en aanleiding helemaal kloppen.

        En ja ik irriteer me aan je stukje, ik ben er kwaad over, dat je je energie daar aan besteed, je hebt geen idee hoe belachelijk je de strijd tegen racisme hiermee maakt.

        Als je dat onderwerp werkelijk aan het hart ligt, doe het dan goed. Op deze manier geef je alles wat racistisch is alleen maar munitie om je mee af te branden.

        Maar wat je doet is de aanleiding van je verdriet gelijkstellen aan de mate waarin je verdriet voelt. En dat werkt niet bij dit onderwerp. Daar voor is het echt niet belangrijk genoeg. En dat is ook waarom je steeds in conflict komt met dit onderwerp.

        Maar omdat jij zulke sterke emoties er over hebt, moet het weg. Net zoals ik weg moet, omdat jij je irriteert.

        Dat is de dictatuur van je emotie.

        Jij mag wel je emotie tonen en als ik het doe moet ik weg.
        Je bent zelf ook niet empathisch.

        Wat mij betreft, ik ben weg en kom niet meer terug, ik kijk wel linker uit.

        Wat Zwarte Piet betreft, die blijft nog wel even.

        1. Doe je het weer 🙂

          Jij bepaalt niet wat relevant is en wat niet, maar je bepaalt vooral niet wat IK relevant vind en wat niet.

          De strijd tegen racisme …pfff ga toch nordic walking gast. Ik heb nergens die strijd genoemd, dat doe jij. Ik benoem wat ik zie en welk gevoel ik daarbij heb. Jouw idee dat ik daarmee “de strijd tegen racisme” belachelijk maak…is echt wel de meest onzinnige claim die ik in tijden heb gelezen. Dat is nog tot daar aan toe, maar de manier waarop je het formuleert is nogal hoogdravend. Niet “Ik VIND dat” nee nee, het “IS zo”. Mag van mij, maar als dat je “onderbouwing” is dan voel ik me ook niet bepaald geroepen om een serieuze reactie te geven,

          je eerst én je tweede reactie staan beide vol met allerlei zaken die je zelf verzint en dan verheft tot algemene waarheid. Lekker doen…maar ja, dat vind ik ergerlijk. En hoewel ik vaak bereid ben tot een gesprek, is het mooie aan een eigen blog dat ik dat hier niet perse hoef te zijn,, daar heb ik in de afgelopen 10 jaar al genoeg tijd aan verspild.

          So yes please…go away. Go back to San Juan, I know a boat you can get on #byebye 🙂 🙂

          1. Je schrijft allemaal dingen die je zelf net zo hard doet. Succes met het ontdekken daarvan en wat dat werkelijk betekent.

  15. Het is mij lichtelijk onduidelijk waarom je een gesprek wil openen, als je er niets aan wilt veranderen. Ik denk ook eigenlijk dat je het wel wilt veranderen en hoopt dat mensen dat gezamenlijk zullen willen, zonder overheid.

    Iets anders. Waarom valt men wel over zwarte piet maar niet over Sinterklaas? Ik als atheïst zit maar mooi tegen een oud bisschop aan te kijken, alsof alleen gelovigen aan charitas doen. Zeer ouderwets is het per definitie een man. En van oorsprong was het allemaal niet zo leuk en gezellig. Kinderen kregen bij gratie van de bisschop te eten. Of slaag. Verder was hij huwelijksmakelaar, daar ga je met de emancipatie. Mijn moeder is altijd een klein beetje bang gebleven voor Sinterklaas, dat was die vent die nare dingen uit dat rottige boek van hem kon toveren en je misschien mee zou nemen naar Spanje in een gruwelijke jute zak. Zwarte pieten vond ze leuker, die gaven stiekem snoepjes en een knipoog en waren beduidend vrolijker dan die enge griezel met dito staf.

    Hebben we het maar niet over alle andere christelijke feestdagen, vaak ingelijfd door het christendom om het heidense tintje eruit te krijgen.

    Klinkt een beetje flauw maar dat is het toch ook? Onze en elke cultuur hangt aan elkaar van verhalen, verbeeldingen, rituelen en feesten waar stuk voor stuk heel wat op aan te merken is als je er maar voldoende goed over nadenkt. We vertellen kinderen sprookjes alsof het leuke verhalen zijn met een tikje moraal en hebben er zelfs een heel pretpark omheen gebouwd gekregen wat we massaal bezoeken, terwijl de oorsprong van vele sprookjes vaak behoorlijk gruwelijk is en er allerhande personen tot bevolkingsgroepen in worden onderdrukt. Men vergiftigd en vermoord elkaar rustig dat het een lieve lust is. het vermoeden bestaat dat Rood kapje een verdekte manier is om te verhalen over kannibalisme op kinderen in Frankrijk.

    Enfin, ik wil er maar mee zeggen dat als we alles ontleden er altijd verdriet te vinden zal zijn. Wat maakt dat we ons druk moeten maken om zwarte piet en niet om blanke klaas? Of eigenlijk, waarom wordt van een element de historie uitgediept om je vast te houden aan wat een leraar ooit heeft bedacht en hoeft niemand zich aangesproken te voelen op de andere elementen?

    Verder zie ik Sinterklaas meer als sprookje. Het moraal daarin is niet dat de donkere medemens per definitie niet hoger komt dan een positie als knecht maar dat goed bedrag beloond wordt en slecht gedrag niet. Wordt je wat ouder, geloof je niet meer dat het sprookje waar is maar vaak vier je het nog wel. Net als je niet meer geloofd in Roodkapje (waar je niet van leert dat je dieren mag mishandelen) en Doornroosje (waar het niet de bedoeling is te denken dat je uit jaloezie maar vriendinnen kan vergiftigen) maar dat voorgelezen blijft aan kinderen.

      1. In je artikel geef je – ik denk terecht – aan “Ik vind het wel licht verontrustend dat elk gesprek erover onmogelijk is. Zonder dat komen we nergens.” en “…het start met een open houding..het start met een gesprek.”

        Zover ik weet bestaat een gesprek niet uit een monoloog waar men het niet of liever wel mee eens kan zijn. En persoonlijk zie ik weinig open houding in de reactie ‘als mijn boodschap niet aankomt houdt het op’.

  16. Jaren geleden vond ik het ook een beetje een overdreven discussie, maar de eerste keer dat ik jouw ideeén hierover gelezen heb, hebben me aan het denken gezet en ik kwam tot de conclusie dat ik je gelijk moest geven.

    1. Dit stuk heeft mij meer dan welk stuk of bericht ook aan het denken gezet. Vorig jaar gelezen, kort nadat je het gepost had. Aanvankelijk kon ik me haast niet voorstellen dat jij zo’n andere belevenis had van het Sinterklaasfeest als ik m’n hele leven had gehad, maar inmiddels kijk ik daar totaal anders naar… Ik ben zo blij dat jij dit verhaal verteld hebt en het zo mogelijk hebt gemaakt me in te leven in de ‘andere’ kant, die natuurlijk helemaal geen andere kant zou moeten zijn, maar zo werkt het kennelijk in een imperfecte wereld. De onvoorstelbare hevigheid en smerigheid waarmee dit jaar de pietendiscussie is losgebarsten heeft me volledig duidelijk gemaakt dat het hoog tijd is dat piet verandert. Dat het Sinterklaasfeest niet langer kwetsend hoeft te zijn voor grote groepen mensen en dat witte mensen niet meer uitmaken voor zwarte mensen of zij zich gekwetst of gediscrimineerd mogen voelen. Dank je Xaviera!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share with your friends









Submit