Als het geen big deal is…

Sint N. is voorbij. Toch blijf ik me iets afvragen. Als ik zeur over Sint N. wordt mij verteld dat het allemaal niet zo’n big deal is. Maar als het geen big deal is, waarom moet Zwarte Piet dan zo nodig zwart blijven? En is het echt zo moeilijk te begrijpen dat kindjes die bang voor je worden rond Sint N. tijd gewoon niet echt leuk is, vooral als ze dan naar je wijzen en roepen: “heee zwarte piet.” Is het nou echt zo onredelijk dan om dat niet leuk te vinden en te vragen om die Pieten kleurloos of megagekleurd te maken? Moet daar echt altijd op worden gereageerd alsof negers de grootste zeikerds op de aardbodem zijn? Heeft iemand gevraagd om de afschaffing van het heilige Sint N. feest dan?

 Veel vragen…ik wacht op antwoorden…

Share with your friends









Submit

Ik ben het maar hoor, niet stressen.

24 comments

  1. weet je, dat vroeg ik me ook af. het is voor het eerst sinds een hele lange tijd dat ik die discussie weer ben aangegaan. ik vroeg me af of ik niet te fel had gereageerd hier op je site. maar vorige week vrijdag kreeg ik het antwoord. ik was niet fel.

    ik stond op het schoolplein, minding my own F* bizznizz, en toch nog genieten van de blije gezichten van kinderen en mezelg afvragend of ik niet overdrijf, toen ik drie oude L* van de fanfare een opmerking hoorde maken: daar staat al een zwarte piet. voordat ik kritiek krijg, ik stond daar als enige bruine op dat moment, ze keken naar mij en lachten daarbij. is het nog steeds geen big deal? moet ik het nog steeds pikken? ik geef al veel van mezelf (ik zeg niet tegen anderen dat ze geen sinterklaas moeten vieren, maar als na aandringen ik toch vertel waarom ik geen sinterklaas vier en ik krijg te horen dat ik overdrijf, vind ik dat ik al veel pik)

    een ding is zeker, die oude L* moester blij zijn dat ik geen agressieve Antilliaan ben. anders had ik ze daar staan uitschelden en de hele feest verpesten, maar ik bleef rustig. weer heb ik veel van mezelf gegeven.

    het gaat mij niet om het afschaffen van de kinderfeest, maar van het concept zwarte piet. in de programma ‘het feest van sinterklaas’ hadden ze gekleurde pieten, omdat ze door de regenboog hebben gevaren, aduh! en wat gebeurt er? een zwarte piet ging tegen sinterklaas zeggen dat hij er niet tegen kon en dat hij vond dat de gekleurde pieten weg moesten. sinterklaas had daarop geantwoord dat het niet nodig is, omdat ze goede werkers zijn net zoals ieder ander piet. wat is het beeld die ik zie? de zwarte piet als boeman die de gekleurde pieten weg wil hebben en de sinterklas als de goede man die de piet even vertelt dat hij zo niet moet denken. dat is nou het beeld wat we aan onze kinderen laten zien.

    Xaviera, sorry dat ik weer te lang ben doorgegaan. ik moest dit even kwijt.

    p.s. de fanfare blijft erbij dat er zo’n opmerking NIET is gemaakt en dat ik niet zo emotioneel moet zijn.

  2. Sorry Xaf. Van mij krijg je geen antwoorden meer. Ik wordt gestoord van dat gezeik over Sinterklaas. Ik ben niet bruin, dus ik zal ongetwijfeld niet weten hoe het is, maar ik ben er klaar mee. Hij is nu weg, volgend jaar beter. Salut!

  3. Okee, één ding dan. Darjulis, ik begrijp dat jij je dit aantrekt en dat voor jou heel kwetsend is. Maar toevallig woon ik in een buurt met heel veel Antilianen. Zoals het Antilianen betaamt leven ze veel op straat. Ze staan de hele dag in groepjes bij elkaar bier te drinken, mensen te spotten of domino te spelen. Vaak genoeg zie ik ze naar me wijzen, lachen en tegen elkaar in het Papiaments ratelen. Géén idee wat ze zeggen. Misschien gaat het over mijn dikke kont, of over het feit dat ik een bleekscheet ben. Of misschien vinden ze me gewoon aardig. Wie zal het zeggen?

    En dit is niet alleen in een bepaalde periode, maar het hele jaar door, en het gebeurt elke week wel een keer. Moet ik me daar nou druk over maken? Moet ik naar ze toelopen? Alsjeblieft zeg. Ze doen maar lekker. Ik lig er niet wakker van.

    Ik weet alleen wel.. hoe harder je je ertegen verzet, hoe harder mensen gaan lachen. Je hoeft het niet te accepteren, maar veranderen doe je het toch niet. Je kan discussies aanslingeren over het onderwerp zwarte piet, maar je wint er niets mee. Want Sinterklaas in de vorm waarop hij al eeuwenoud voorkomt is een onderdeel van de Nederlandse cultuur en dat ban je niet uit. Althans, ik hoop van niet, met heel mijn hart.

  4. Nog een laatste reactie: dit moest ík even kwijt. Ik ga geen discussies meer aan over sinterklaas. Ik ben sinterklaasdiscussie-moe.

    Iemand nog een leuke discussie over de kerstman?

  5. Nog ééntje dan. Sorry voor de reactie-flood. Ik zit op mijn typestoel denk ik.

    Ik weet dat ik makkelijk praten heb. Ik kan voor veel dingen worden uitgemaakt, maar niet voor zwarte piet. Het is dus niet mijn bedoeling om mensen te kwetsen.

  6. Voor iemand die niet in discussie wil type je wel heel hard hoor 😛 🙂

    Maar goed:

    1. Ik weet dat je niemand wil kwetsen.
    2. Als mensen dat lachen bij mij doen, loop ik op een gegeven moment naar ze toe, stel me voor, maak een praatje en kom er dan achter dat het niet over mij ging.
    3. Als het toch over mij ging dan zijn het eikels.
    4. Wil je zeggen dat Nederlanders eikels zijn? 🙂 Ik was nog niet tot die conclusie bereid.
    5. Als het je niks doet, dan is het dus niet hetzelfde als black piet. Dat is nou juist de essentie: dat het me wel wat doet. Wakker ervan liggen gaat wat ver overigens.
    6. Dat iets al heel lang bestaat is geen argument voor het voortbestaan. Kijk naar vrouwenbesnijdenis, slavernij, apartheid, vrouwen zonder stemrecht etc. etc.
    7. De kerstman draagt een bontkraag. Dat moet OOK worden afgeschaft. reacties graag Jenni 🙂

  7. Sinterklaas… een traditie in nederland. Allochtonen/buitenlanders/gekleurde mensen of hoe je ze wilt noemen moeten oppassen met dit soort kritiek, zwarte piet is nu eenmaal zwart, klaar. Ik b.v. voel me dan aangevallen in me traditie ik voel me dan ineens veel minder genoodzaakt om rekening te houden met mijn gekleurde vrienden. Niet aanvallen wat bij mijn land hoort. kan je verzekeren dat Nederlanders daar best fanatiek over kunnen worden. Ik snap het ook niet want mensen zoals Geert Wilders winnen hier alleen maar meer en meer terrein mee.

    Het heeft ook niets met afschaffing, zeikerds te maken. Het heeft alles te maken met een traditie. En als je ergens een staat van oorlog door kan ontketenen is aan mensen hun traditie komen. Dat is zo principieel, dus iedere discussie is gedoomt te mislukken want je krijgt vanzelf de houding “Dit is Nederland, wij doen dat hiet zo en anders rot je maar lekker op”. Ik vind het serieus geen slimme discussie.

  8. tsja, je vergeet even iets: ik ben ook Nederlander. Dus als ik kritiek wil hebben doe ik dat. Zou wat zijn als ik niet maatschappij kritisch mag zijn omdat mijn ouders op Aruba zijn geboren.

    Je hoeft het gelukkig ook niet slim te vinden. Ik vind het ook niet slim, maar dan in de reacties die ik erop krijg. Krijg je alleen maar boze allochtonen van. Moet je mee oppassen, straks krijg je oorlog.

    Tsja, sorry hoor, maar dat vind ik echt onzin.

  9. @ Xaf: 2: Dat doe ik niet. Want het interesseert me namelijk geen reet, wat ze over me zeggen. Als je je alles moet aantrekken wat mensen tegen en over je zeggen, maak je het jezelf alleen maar moeilijk. En je lost er niets mee op, want het gebeurt tóch wel. Of je nou je kont tegen de krib gooit of niet. Ik heb dit voorbeeld alleen maar genoemd als reactie op Darjulls haar relaas.

    5. Maar hoe bepaal jij dat dat niet hetzelfde is als zwarte piet? Een ander zou zich misschien wél heel veel aantrekken van het voorbeeld wat ik net noemde. Net zoals de gekleurde mensen in mijn omgeving het geen reet interesseert of ze zwarte piet genoemd worden. En ik heb het ze gevraagd, ja, naar aanleiding van alle discussies over dit onderwerp. Dus ik vind punt 5 niet kloppen. Ja, voor jou wel, maar voor anderen dus weer niet. Je kan niet over één kam scheren wat iets voor iemand betekent. Dat is voor iedereen anders.

    6. Wel dus. Onze cultuur is doorspekt met slavernij en onderdrukking, dat is waar. Dat is allemaal verdwenen, en maar goed ook. Alleen over de ware betekenis achter zwarte piet wordt nog steeds in het duister getast. De één zegt zwart door de schoorsteen, de ander zegt dat ze afkomstig zijn van Moren, weer een ander zegt dat de Sint in de Middeleeuwen werd afgebeeld met een zwarte duivel naast zich, als symbool voor het overwonnen kwaad.. maar het blijft gissen. Want niemand weet nou écht waar dat vandaan komt.
    Sinterklaas is een stukje Nederlandse cultuur. Amnesty International zal je er niet over horen. De meeste allochtonen ook niet, trouwens. Het is alleen een relatief kleine groep die er een probleem van maakt. Moeten wij een stuk oerhollandse cultuur weggooien voor die kleine groep? Don’t think so….

    Voor de rest schaar ik me volledig achter Mad zijn reactie.

    7. De kerstman misbruikt rendieren. Bah! Weg ermee.

  10. Je hebt me geloof ik niet begrepen: Ik zeg nietd at het voor iedereen hetzelfde betekent. Ik zeg dat het voor mij dat betekent en ik weet dat het voor meer dat betekent. En ALS het dan die betekenis heeft, dan vind ik dat je er iets mee zou kunnen doen. Iedereen kiest zijn battles. De mijne is de jouwe niet en andersom. dat is wat ik zeg.

    Daarbij vergis je je nog in het aantal blanken dat het net zo vaag gedoe vind als ik. Die spreek ik namelijk ook genoeg.

    En, je vergist je in wat men in het buitenland vindt van zwarte piet. Amnesty zal er niks aan doen. Ja, ik heb ook nooit gesteld dat dat nodig is. Dat gaat wat ver. Maar er zijn genoeg mensen buiten Nederland die het op z’n minst een discussie waard vinden, los dus nog van die mensen binnen Nederland.

    Het gaat niet zozeer om de ware betekenis van zwarte piet. Het gaat erom dat er een domme neger van wordt gemaakt. Met een dikke W en dikke negerlippen. Daar gaat het om. De ware betekenis is idd dubieus. Maar erg positief is het in ieder geval niet. Blijkt ook uit bijv. het liedje: wees maar gerust mijn kind ik ben een geode vriend, want al ben ik zwart als roet, meen het toch goed.

    Er zijn wel meer subtiele zaken die in de loop der jaren verdwijnen omdat we ze toch niet meer ok vinden. Als alles maar gewoon blijft zoals het is, hadden we nu geleefd zoals 2000 jaar geleden en dat is niet zo. Verandering wordt door verschillende factoren beinvloed. O.a. van buitenaf. Dat is aan de ene kant de verrijking en aan de andere kant ook het vervelende van de multiculti samenleving (en dan bedoel ik alle culti’s): iemand van buiten kijkt kritischer naar de status quo. Als we allemaal in ons eigen wereldje blijven hangen stagneert de maatschappij. Dat is geen pleidooi voor afschaffing van wat dan ook, ik geef aan hoe ik denk dat verandering tot stand komt (for the record).

    Het pleidooi dat ik niks mag zeggen omdat ik buitenlander ben en geert wilders dan stemmen krijgt vind ik echt idioot. No offense, maar ik heb dezlfde rechten als deze en gene. Ik scheld niemand uit, ik sla niemand op z’n bek, ik blaas niks op: ik start een discussie. Niks mis mee lijkt mij. Ik loop niet dagelijks het binnenhof af (al mag ik natuurlijk demonstreren), ik klim niet in bomen om mijn punt te maken, ik gebruik geen biologische wapens…ik praat c.q. type erover.

  11. Xaviera

    Jij kan het wel onzin vinden maar Sinterklaas aanvallen voelt of je mijn traditie aanvalt. Het voelt of ik het moet gaan verdedigen en dat voelt raar en niet goed. Ja je bent een Nederlanders, een gekleurde Nederlander en veel Nederlanders zullen gelijk de link leggen van “och och die buitenlander heeft weer wat te zeiken over onze cultuur/traditie”. Kijk en dat buitenlandse mensen boos worden, denk niet dat de blanke Nederlander bereid is daar zich iets van aan te trekken. Dat bedoel ik met oppassen, Nederlanders gaan ver mee maar afgelopen jaar hebben we gezien dat er bij veel Nederlanders ook een grens is in tolerantie.

    De SP heeft ooit een domme fout gemaakt om chocolade sigaretten te willen afschaffen. Kregen ze bergen kritiek op. Zelfde als met Lingo…half Nederland ging zijn flat uit. En dat komt omdat als wij iets leuk vinden je er met je poten vanaf moet blijven, dat is van het volk, van ons. Het wordt dus dan opeesn een heel principieel strijdpunt. Daarom vind ik een discussie over sinterklaas niet slim omdat het mensen alleen maar met de hakken in het zand zet. Je doet jezelf er op lange termijn alleen maar tekort mee.

  12. Nee hoor, dat doe jij helemaal zelfstandig. 🙂
    Ik trek me er an sich weinig van aan dat mensen niet willen horen wat ik te zeggen heb.

    ALs ik persoonlijk voel dat ik raar op mensen reageer. Zoals ik dat soms met mannen heb of met opgeschoten grut, dan ga ik bij mezelf na of dat aan hen ligt of aan mij. Ik waak ervoor dat ik me niet laat leiden door vooroordelen. Lukt niet altijd, maar gaat meestal wel goed.

    En als Nederlanders (in jouw verhaal) geen kritiek op Sint N. kunnen verdragen…tsja…zelfcensuur of ervan uitgaan dat ik net zoveel recht op een mening heb als een ander….uhm even denken (denk nu 1 nanoseconde) nou ik denk dat ik mijn mening maar rustig blijf ventileren.

    Ik pas me toch niet aan aan intolerantie van mensen. Je vergist je als je denkt dat ik dat een optie vind. Dat doe ik nu niet en dat zal ik nooit doen.

  13. Mij maakt het ook niet uit Xaviera, doe vooral wat je niet laten kunt. Probeer je alleen uit te leggen wat het oproept. En dat je je er lelijk op kunt verkijken hoe het Nederlandse volk daar op kan reageren. Let wel…Nederland ging al zijn flat uit om lingo…bedoel maar.

  14. Voor wat betreft de eerste alinea: Is dat wel zo? Want als je gaat zoeken, weet iedereen wel iets waarvan ze vinden dat het niet deugt en dat er wel wat aan gedaan moet worden. Of het nou ergens op slaat of niet.

    Alinea 2: Ongetwijfeld. Alleen doet bijna iedereen wel mee met sinterklaas, vooral als je kleine kinderen hebt. Je ontkomt er bijna niet aan. Dus aan de ene kant klagen en aan de andere kant wel eraan meedoen ontgaat me een beetje. Ja, ik weet het: je hebt an sich niets tegen sinterklaas, maar wel tegen die zwarte pieten. Maar die zijn nou eenmaal onlosmakelijk met elkaar verbonden, en ik denk dat dat nog wel even zo blijft. Een dergelijke eeuwenoude cultuur uitbannen is wat anders dan zaniken over negerzoenen waarna die krengen een naamswijziging krijgen.

    Die regel “ook al ben ik zwart als roet”.. hoeft niets te betekenen te hebben met een huidskleur. De kleur zwart is zowiezo het symbool voor negatief, duister, de dood. Kortom: ellende. Die regel kan ook daarop slaan. En dat hoeft dan niets met de huidskleur te maken te hebben.

    En een dikke W heb ik al jaren niet meer gehoord bij zwarte pieten. En die dikke lippen (heb ik laatst weer gehoord) kan óók zijn omdat ze geirriteerd zijn door de schoorsteen. (Volgens Wikipeda: dat heb ik niet zelf bedacht. Ik vind dat ook een beetje ver gezocht :D)

    En inderdaad vind ik het vervelende van een multiculturele samenleving dat je niet meer trots mag zijn op en je mag vasthouden aan de culturen van je eigen land, terwijl vele landen niet anders doen dan zich vasthouden aan gebruiken uit het begin van deze jaartelling. Alles moet maar dwangmatig veranderd worden. En dat vind ik jammer.

  15. Jenni en MAD, ik heb niet gezegd dat je niet trots mag zijn. Ik heb alleen gezegd dat mensen van buitenaf (en dat zijn ook witte mensen) kritischer kijken naar de status quo. Dat is vervelend omdat de mens zich nou eenmaal in eerste instantie prettig voelt als alles is zoals het altijd al is geweest. Dat bedoel ik met vervelend, niet dat ik of andere “buitenlanders” Jullie iets af komen pakken. Zo’n raar fenomeen vind ik dat.

    Ga naar de geschiedenis kijken en je zal zien dat de status quo bijna altijd verandert door dwang. Het is nooit zo geweest dat met een verandering IEDEREEN het eens was. Ik ben benieuwd in wat voor wereld we zouden leven als we ons aan zouden passen aan de mensen die wél hun flat verlaten voor Lingo, maar NIET voor asielzoekers die mishandeld worden omdat ze door onze minister van Integratie terug naar Congo worden gestuurd en niet de flat verlaten als zij daarover liegt.

    En Jenni, die cultuur van je eigen land is net zo hard ontstaan door allochtonen en autochtonen samen. Alleen dan door de allochtonen van toen.

    Ik heb in 25 jaar tijd 1 keer meegedaan aan Sint N. Daar maak ik geen traditie van. Dat heb ik namelijjk (blijkbaar unlike sommige andere mensen) zelf in de hand. Als ik kinderen heb zal ik ze eerst moeten uitleggen dat ze geen mening mogen hebben en niet kritisch mogen zijn. Sint N komt veel later pas 🙂

    Nou die dikke W heb ik wel gehoord.

    Nog even over dat laatste. Hoe kom je erbij dat alles dwangmatig veranderd moet worden dan?

  16. Daar bedoel ik mee dat het tegenwoordig niet is toegestaan ook iets te laten zoals het is. Werkelijk alles moet kritisch bekeken worden, aangepast worden aan de huidige tijd, in een modern jasje gestoken worden. Het is niet toegestaan om ook maar íets te laten voor wat het is tegenwoordig. Dat is de tendens van deze tijd. En dat zal best logisch zijn, want anders kom je niet vooruit. Maar móet alles aangepast worden?

    Uiteindelijk zal de anti-zwartepieten beweging wel winnen en zullen het eindelijk de sneue clowns worden die men voor ogen heeft. Maar hopelijk duurt dat nog heel lang. In ieder geval tot mijn kinderen groter zijn 😉

    Maar goed.. vroeger schminkten ze zwarte piet immers pikzwart. Tegenwoordig is dat al afgezwakt naar bruin, wat iets vriendelijker schijnt te ogen. Maar ik weet uit mijn kindstijd nog wel dat ik juist die hele donkere zwarte pieten heel gaaf vond, mystiek. Ook wel een beetje griezelig, maar wel heel spannend. Ik zou het leuk vinden als mijn kinderen dat ook zo zouden ervaren. (Ik ben niet zo van de gevoelige zieltjes). Een meelijwekkende gekleurde clown kan dat gevoel gewoon niet vervangen.

  17. Ik heb niet het idee dat alles MOET veranderen. Zaken veranderen omdat dat handig is. Als e rvraag naar die verandering is wordt ernaar gekeken, als blijkt dat het wat oplevert wordt het veranderd. Such is the way of the world. Niks van nu.

    Maareh clowns kunnen an sich best eng zijn. Heel eng zelfs:

  18. In dat geval stel ik voor om er clowns van te maken in de stijl van de film “It”. Ik denk dat kinderen dat ongetwijfeld heel spannend zullen vinden 😀

  19. Vroeger was ik zwarte Piet en sinds een jaar of 12 rond 5 december 1 dag Sinterklaas. Piet en ik komen ieder jaar bij ongeveer 5 adressen met kinderen thuis. Deze gitzwarte Piet en Sint zijn allebei vriendelijk, humoristisch en alert. Kinderen zijn weleens bang maar dat duurt nooit lang. Volwassenen maken wel eens domme en foute opmerkingen. Deze Piet en Sint weten dan altijd met een kwinkslag mensen aan het denken te zetten, echt waar….
    Een dagje Sint en Piet spelen levert misschien wel meer beweging op dan al die ellenlange GroenLinks-vergaderingen.

  20. tijdens het schrijven van mijn hele lange antwoord, had ik opeens een ‘gloeilamp’ moment. ik heb besloten om de hele tekst maar te verwijderen, want deze discussie ga ik niet meer aan. ik vier sinterklaas toch niet meer en ik ben er blije mee.

    zou het niet leuk zijn om de Blauwe Ogen, Bruine Ogen methode van Jane Elliot te gaan doen?

    hmm… jamie…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share with your friends









Submit